Tips voor examendips

Tips voor examendips
Lynn
We zitten inmiddels halverwege de eerste examenperiode. Je concentratie en motivatie beginnen stillaan af te nemen en je telt dag per dag af naar de langverwachte kerstvakantie. En je kent de examentips waarschijnlijk al beter vanbuiten dan de te kennen leerstof voor je volgende examen. Maar om je een extra duwtje in de rug te geven, zetten wij de 6 beste tips nog even op een rijtje:

1. Focus
Zorg voor zo weinig mogelijk afleiding zodat je je volledig kan focussen op je leerstof. Dat wil zeggen dat het hoog tijd is om je bureau en kamer nog eens grondig op te ruimen. Zorg ook voor een rustige omgeving waar je kan studeren en verzamel al je nodige lesmaterialen op voorhand. 

Daarnaast is je smartphone je ergste vijand. Niets zo verleidelijk dan alle meldingen die binnen stromen. Of de drang om toch nog even te horen hoe het bij je BFF gaat. Dat kan zeker tijdens één van je welverdiende pauzes, maar leg je smartphone tijdens het studeren langs de kant. 

Als hulpmiddel kan je de ‘Forest: Stay Focused App’ installeren (https://www.forestapp.cc/). Via de app plant je een zaadje en zie je een mooie boom groeien zolang je van je smartphone blijft. Eens je je smartphone weer gebruikt voordat de boom volgroeid is, zal hij sterven. Motivatie verzekerd! 

Heb je een laptop nodig tijdens het studeren? Sluit dan alle overbodige apps en tabbladen af, die zorgen enkel maar voor afleiding. Het enige wat open moet staan op je laptop is je les- en oefenmateriaal. 

Ben je je concentratie echt kwijt? Ga even iets anders doen in een andere omgeving zoals bijvoorbeeld een wandelingetje in de natuur, ga iets lekkers halen in de supermarkt, leg je favoriete playlist op en zing loeihard mee, neem een ontspannende douche … Daarna kan je er dubbel zo hard weer invliegen met nieuwe moed en motivatie.

 

2. Brainfood
Pauzemomentjes met snacks zijn voor iedereen het hoogtepunt tijdens het studeren. Maar niet elke snack is even goed voor je. Teveel aan suiker doet je bloedsuikerniveau schommelen waardoor je je heel moe of net hyper gaat voelen. Dit helpt je natuurlijk niet vooruit bij het studeren. Maar wees niet bevreesd, hier sommen we een aantal heerlijke snacks voor je op die je hersenen net stimuleren waardoor jij gaat studeren als een speer: 

Een onderzoek toonde aan dat studenten die voor het examen een banaan aten beter presteerden dan zij die het niet deden. Er zouden stoffen in zitten die belangrijk zijn voor je concentratie, alertheid en motivatie. Banaan is bovendien héérlijk in combinatie met pindakaas, nog zo’n voedingsmiddel dat je beter doet presteren.

Noten bevatten veel magnesium, een stof waar we nood aan hebben wanneer we gestresseerd zijn. En dat kan tijdens de examens weleens het geval zijn, toch? Amandelen en pistachenoten zitten vol goede vetten, eiwitten en vezels.

Zwarte chocolade bevat stoffen die voor een goede bloedcirculatie zorgen, waardoor je concentratie én je humeur de hoogte in gaat.

Eieren zitten vol belangrijke voedingsstoffen. Ze bevatten onder meer choline, die het korte- en langetermijngeheugen verbeteren.

Bessen doen wonderen voor onze hersenen en ons geheugen. Vooral bosbessen, die de kracht van de hersensignalen zouden versterken.

Groene thee is een goed alternatief voor koffie of energiedrankjes. Het geeft je energie, stimuleert je geheugen en verbetert het concentratievermogen.

Denk eraan om voldoende water te drinken! Zo voor de hand liggend, maar toch is niet genoeg water drinken één van de meest vergeten oorzaken van concentratieverlies. En natuurlijk is een colaatje of een energiedrankje lekkerder en dat mag ook maar met mate. Zorg er zeker voor dat je minimaal 2 liter water per dag drinkt. Tip: koop een waterfles van 2 liter en zet die op je bureau. Zo zie je direct hoeveel water je drinkt.

Studies geven aan dat het kauwen van kauwgom een stimulerend effect heeft op de hersenen. Zo kun je je beter concentreren en dus beter presteren.

 

3. Herhalen
Herhalen blijft de beste manier om leerstof goed te onthouden. Je herhaalt beter drie keer je cursus dan hem één keer perfect te studeren. Probeer hierbij niet gewoon te papegaaien en alles letterlijk vanbuiten te leren zoals het in je cursus staat. Maar zorg ervoor dat je inhoudelijk snapt wat je aan het studeren bent en niet alles zomaar letterlijk over neemt. Je onthoudt de leerstof beter als je ze in eigen woorden uitlegt. Zo kan je jezelf vragen stellen, oude toetsen opnieuw maken of de examenleerstof uitleggen aan iemand anders. Vaak snap je de leerstof wel maar blijkt het toch moeilijker om dit uit te leggen aan iemand anders. Door dit te proberen kijk je op een andere manier naar je leerstof en oefen je ook om uiteindelijk je leerstof uitgelegd te krijgen op je examen. 

Bekijk je cursus als een boom die je moet beklimmen. Je beklimt eerst de stam: de grote lijnen van de cursus zoals de titels en hun grove inhoud aan de hand van kernwoorden. Daarna beklim je pas de kleinere takjes: de details. Door je cursus op te delen in kleinere hoeveelheden zal je de leerstof beter onthouden. Zo kan je aan het einde van de rit je leerstof ook gemakkelijk herhalen aan de hand van de titels en de kernwoorden. 

 

4. Slapen
Te laat begonnen met het studeren voor een examen of te weinig gestudeerd doorheen de dag? Dan maar een nachtje doordoen en doorleren tot het allerlaatste moment? Helaas heeft dit weinig zin en veroorzaakt dit enkel onnodige stress en vermoeidheid. 

Wetenschap toont aan dat uitgeslapen hersenen beter functioneren. Je hersenen verwerken de leerstof tijdens bepaalde fases van de slaap. Het is noodzakelijk voor het onthouden van informatie. Daarnaast zal het slaaptekort ook zorgen voor een verminderd concentratievermogen in de dagen nadien. 

Je hersenen draaien in de examenperiode op volle toeren en hebben ook nood aan rust. Idealiter slaap je 8 tot 10 uur per nacht. Je presteert beter als je uitgerust bent. Maar teveel slaap, meer dan 14 uur, is ook niet goed. 

 

5. Pauzeren
Regelmatig een pauze nemen zorgt voor een helder hoofd en helpt bij het studeren, het verbetert je concentratie en geeft je hersenen de tijd om de geziene leerstof te verwerken. En nee, dan hebben we het niet over 20 minuten studeren en 40 minuten pauzeren natuurlijk. Het is beter om een paar korte pauzes te nemen dan één lange pauze. Studeer maximaal één uur en neem daarna een korte pauze van bijvoorbeeld een kwartier. 

Vermijd om elke pauze steeds op een beeldscherm te staren zodat je hersenen ook wat rust krijgen. Ja, scrollen op TikTok of Instagram is ook vermoeiend voor je hoofd.  Het is beter om tijdens je pauzes even naar buiten te gaan voor wat frisse lucht en iets te doen waarbij je je hoofd niet te veel moet gebruiken. Doe liever een power napje (maximum 20 minuten!), ruim je bureau op, zoek wat sociaal contact, luister naar muziek, … Doe iets wat je leuk vindt maar blijf vooral niet aan je bureau zitten.

Elke pauze in de zetel ploffen is ook ontzettend verleidelijk maar zal je concentratie niet verhogen. Je haalt meer uit je pauzes door te bewegen. Beweging kalmeert je hersenen en vermindert stress. Dus leef je eens lekker uit door te gaan sporten of door een wandelingetje in de natuur, placeer een dansje op je favoriete liedje, ga een stukje fietsen, … 

 

6. No Panic
Paniek helpt niemand vooruit. Laat je dus niet gek maken door klasgenoten met hun duizenden bedenkingen of door moeilijke voorbeeldvragen. Ga vlak voor het examen niet meer op zoek naar antwoorden. Vertrouw op wat je gestudeerd hebt, ga voor een goede nachtrust en een portie gezonde stress tijdens het examen zorgt voor een alert brein. 

Ervaar je toch teveel stress of paniek? Dan kan diep en langzaam in- en uitademen wonderen doen. Erover praten of je gedachten en gevoelens opschrijven helpen ook. Onthoud vooral dat je dit niet alleen moet dragen. Een heleboel mensen in jouw omgeving staan klaar om je te ondersteunen en je hier doorheen te helpen. Maak hier dan ook gebruik van!  

 

Weet dat er op dit moment duizenden studenten zijn die zich doorheen de examens aan het worstelen zijn en zij lopen tegen dezelfde zaken aan als jij. Maar weet ook dat er duizenden studenten je zijn voorgegaan en zij hebben de examenperiode met glans volbracht. Waarom zou jij dit dan niet kunnen?